Kunstenaressen op de noordelijke Veluwe € 12,50
Kunstenaressen op de noordelijke Veluwe

Vanaf 1880 zoeken vele kunstenaars nieuwe inspiratie op nog ongerepte plekken in en om Nunspeet en Elspeet. Daar vormt zich eind 19de eeuw een kunstenaarskolonie. In eerste instantie lijken het alleen mannelijke kunstenaars te zijn, maar ook vrouwelijke kunstenaars trekken naar deze omgeving om te schilderen. Het is een periode waarin steeds meer vrouwen het penseel ter hand nemen om als kunstenaar van te leven. Zij hebben een opleiding gevolgd aan de academies van beeldende kunsten in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, waar zij veelal in damesklassen les kregen. Sommige vrouwen gaan in de leer bij een kunstenaar of gaan zelfs naar Antwerpen of Parijs voor hun opleiding. Uit een inventarisatie blijkt dat in de periode 1880-1950 ruim vijftig kunstenaressen voor kortere of langere tijd op de noordelijke Veluwe werkzaam waren. Van het leven en werk van veel van deze vrouwen is weinig bekend, maar in deze uitgave blijkt dat zij een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de kunstenaarskolonie op de noordelijke Veluwe. In dit boek maakt u kennis met zestien getalenteerde kunstenaressen die in deze regio hebben gewerkt: Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909), Marie Wandscheer (1856-1936), Chrisje van der Willigen (1850-1931), Hedwig Kleintjes-van Osselen (1871-1936), Blanche Douglas Hamilton (1853-1927), Aletta van Thol-Ruijsch (1860-1930), Stans Balw (1863-1954), Meta Cohen Gosschalk (1877-1913), Suze Robertson (1855-1922), Ima van Eysinga (1881-1958), Anna Kerling (1862-1955), Anna Lehmann (1876-1956), Jo Koster (1868-1944), Kitty van der Mijll Dekker (1908-1994), Guusje Sundermeijer (1923) en Gaby Bovelander (1931).

Once a world € 29,95
Once a world

Voor de kunstenaar Mattie Schilders zijn het paradijs, de Hof van Eden en Het Beloofde Land intrigerende inspiratiebronnen waar hij in zijn nieuwste project 'Once a world', een eigen artistieke invulling aan geeft. In 1986 doorkruiste hij het gebied waar het vroegere Mesopotamië lag, het land van de rivieren Eufraat en de Tigris. De steppen- en woestijnlandschappen die de kunstenaar er waarnam, herinnerden nauwelijks aan het vruchtbare land van melk en honing, vrede en voorspoed, dat er ooit geweest moet zijn. Deze constatering vergrootte voor Mattie Schilders het spanningsveld tussen de bestaande en de gedroomde werkelijkheid, tussen heden en verleden. De huidige tijdgeest weerspiegeld hierbij veel van de zoektocht die mensen ondernemen op zoek naar hun eigen 'safe haven', hun paradijs. Mattie Schilders werkte de afgelopen 3 jaar hard aan het totstandkomen van een project genaamd 'Once a world'. Het betreft hier zijn persoonlijke zoektocht naar die plaatsen, locaties en vooral die landschappelijke situaties waar hij als schilder van het 'landschappelijke', inspiratie vond, maar zich vooral ook gelukkig kon voelen. Het was deze inspiratie die de leidraad vormde voor een groot aantal nieuwe tekeningen, gouaches, schilderijen en fotografische collages, dit met 'Once a world' als titel. Deze nieuwe monografie geeft op bijzondere wijze weer, waar het hier bij deze kunstenaar in zijn persoonlijke avontuur om gaat.

Manfred Schneider € 22,95
Manfred Schneider

De sculpturen, installaties en werken op papier van de Duitse kunstenaar Manfred Schneider (München, 1959) zijn verontrustend en mysterieus en zitten vol met details die vragen om te worden ontcijferd. De combinaties van natuurlijke elementen met flarden tekst, vaag herkenbare sprookjesfiguren en Mercedes sterren maken dat bijna onmogelijk. Het werk van Schneider verwijst met typisch Duitse symbolen als het bos, de Romantiek, de Volkswagen en politieke slogans - naar de geschiedenis van Duitsland en met name naar de sociale en politieke groeperingen vanaf de jaren 60 tot heden. Schneiders werk typeert zich door de omwenteling en transformatie. Niet alleen van de onderwerpen, maar ook door de omkering van technieken. Zijn werken op papier hebben het formaat van schilderijen en vice versa; sculpturale installaties van druipende Mercedes busjes verwijzen naar de schilderkunst. Manfred Schneider woont en werkt in Berlijn en was een leerling van toonaangevende kunstenaars als Martin Kippenberger en Ilya Kabakov aan de kunstacademie van Frankfurt.

Heidense hoogten € 24,95
Heidense hoogten

'Het was iets met eindeloze ijstijden, waardoor het land was gevormd. Schurende krachten, felle winden. Meer wilde ik er niet van weten. Het land lag daar en dat was genoeg. Land van koude kloeten aarde, stenen en sompige vennen. Brandend in de zon in de zomer. In de winter kaal en bonkig. In mijn hoofd kreeg ik al die beelden makkelijk bij elkaar. Als visionair van het verleden.' Overal in Drenthe liggen ze. Die grafheuvels. Een prehistorische grafheuvel kan soms wel vierduizend jaar oud zijn. In het hart van de heuvel ligt iemand begraven. Eén persoon, soms meer. Als je zou gaan graven, zou je de vage afdruk in het zand kunnen zien van een persoon op zijn zij met opgetrokken knieën. Een echo uit steen-, brons-, of ijzertijd, een zucht van een contour die de inspiratie vormde voor mijn landschapsfoto's van de grafheuvels. Maarten Westmaas, 2017

Pablo Rueda Lara - Keramisch Creación € 14,95
Pablo Rueda Lara - Keramisch Creación

Pablo Rueda Lara werd geboren 30 juli 1945 te Castillo de Locubin in Andalusië, Spanje. In 1969 kwam hij naar Rotterdam en volgde een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten. Tijdens deze opleiding kreeg hij steeds meer belangstelling voor keramiek en studeerde in 1976 af in Monumentale Vormgeving. Pablo was meester in het weergeven van voorwerpen die men moet aanraken om te beseffen dat ze van gebakken klei zijn gemaakt. De laatste jaren kregen zijn werken meer symbolische betekenis. Vele thema's heeft hij gemaakt waarin onder meer religie en politiek een belangrijke rol hebben gespeeld. Vanaf 1980 heeft Pablo internationale bekendheid verworven met exposities in o.a. Verenigde Staten, België, Duitsland, Engeland, Ierland, Italië, Spanje en Zwitserland. Op 23 september 1993 is Pablo Rueda Lara overleden.

Jolanda van Gennip - saturation/lightness € 19,95
Jolanda van Gennip - saturation/lightness

Je kunt gefascineerd zijn door een uitbundig verflandschap zoals Jolanda van Gennip ze schildert, en toch geen woorden weten voor wat het voorstelt of wat het met je doet. Moest je het aan een ander uitleggen, dan zou je iets kunnen proberen als: een gestold oppervlak dat doet denken aan een stenig landschap. Misschien een plek op een andere planeet. Jolanda van Gennip zal het niet bevestigen of ontkennen. Zij weet wanneer ze aan een nieuw doek begint ook niet wat het resultaat zal zijn. En toch komen de beelden uit haar hoofd, haar herinnering, haar gevoel voor het materiaal, ruimte en licht. Ze worden niet bedacht. Ze moeten ontstaan door het werken met de stroperige verfmassa en het resultaat moet eruitzien of het gewichtloos en vanzelfsprekend is. In de twintig jaar die ze schildert heeft ze een eigen wereld geschapen, met eigen regels die aansturen op een evenwicht dat ze tegelijkertijd op de proef moet stellen. Dat zij er weinig woorden aan wil besteden betekent niet dat deze wereld ondoordringbaar is. Het schilderij is misschien geen verhaal, maar wel een uitnodiging erin binnen te treden. Sommigen worden verleid door de kleurenpracht, anderen door de stugge structuur of de kracht waarmee verf tot een nauwelijks begaanbaar terrein is gevormd. Uiteindelijk vindt iedereen er toch eigen woorden voor, natuurimpressies, dichterlijke taal, een vergelijking met het licht bij ondergaande zon. Dat is het moment waarop het schilderij meer zegt dan wat de maker erover had kunnen vertellen. Dan kan zij er afstand van nemen, en een ander toelaten het in zijn hart sluiten.

The broken promised land € 17,95
The broken promised land

Na een onderbreking van bijna een jaar van zijn schilderactiviteiten ontstond eind 2011 het schilderij The sleeping Giant I. Achteraf gezien was dit de kennismaking met de schilderijenreeks The Broken Promised Land, die nu vijf jaar later bijna vijftig doeken omvat. De tuin van zijn Franse zomerverblijf is de steeds terugkerende locatie die Arie van Gees kiest als vertrekpunt, om er de solitaire protagonisten, meestal opgedoken in de droom, een rol van betekenis te laten vertolken. De zachte waanzin van het illusoire is het belangrijkste ingrediënt waaraan een schilderij in Arie's ogen moet voldoen. In het botanische labyrint van schijn en wezen geven de oude bekenden uit zijn oeuvre Alice, Bambi en Pinokkio wederom acte de présence, maar ook nieuwe elementen en fenomenen zoals Auschwitz, Anubis, Vincent & Theo van Gogh, Ganesha, Hanuman, geketende Makaken in travestie en de gemaskerde dwergen Martin Luther King en Jimi Hendrix maken hun opwachting in het paradijselijk ogende niemandsland. Het onstoffelijke, troostrijke licht dat in geen enkele verftube is te verkrijgen, speelt een belangrijke rol in het geheel en Arie van Geest beschouwt het derhalve als de trait d'union, die de afzonderlijke werken met elkaar verbindt. The Broken Promised Land vertegenwoordigt het imaginaire domein van de verbeelding maar is tegelijkertijd een compensatie ontsproten uit de vaak zo paradoxale werkelijkheid vol rook en spiegels.

Over hoeren en madonna's € 14,95
Over hoeren en madonna's

'Vrouwen nemen de macht over!'Het is een veel geziene kop boven krantenartikelen in onze dagen. Duidelijk is dat vrouwen over een enorme, eigen kracht beschikken, en dat is altijd zo geweest. Ook in Bijbelse tijden, toen mannen aan het roer stonden en de vrouw vanaf de zijlijn, in de schaduw werken moest. Fotograaf Lilith (Sevenum, 1964) en dichter Paul Sterk (Venlo, 1964) Gaan in Over Hoeren en Madonna's terug naar die oerbron, door twaalf Bijbelse vrouwen uit te lichten, ieder met hun eigen verhaal. Over Hoeren en Madonna's biedt in tekst en beeld een staalkaart van eigenschappen en emoties. Gevoelig, veelkleurig, rijk geschakeerd. Misschien wel met als conclusie: het werd ook tijd dat de vrouw het overneemt. Met een voorwoord door Rick Vercauteren, directeur museum van Bommel van Dam in Venlo.

Rational animal € 19,50
Rational animal

Stan Wannet (Overloon, the Netherlands 1977) has been working as an artist for over 14 years. His work is consists of mechanical installations, performances and experimental video, all of which is written in the same slightly uncanny visual language. His detailed assemblages show a distinctive mishmash of electro-mechanical systems, found objects and absurd figurations. Stan manages to combine intellectual themes with technology in a poetic way that seems perfectly natural. By forcing his tragi comical characters to obey to formal and repetitive laws, laid down by the machinery hidden within them, an inherently irrational form of meaning arises, that is both easy to read and incomprehensible. In 2008 he got his bachelor degree electronic engineering, graduating cum laude on an extremely energy inefficient generator, driven by 48 robotic hamsters. From 2009 till 2011 he worked as a hardware developer at the V2_ Institute for the Unstable Media in Rotterdam. He is a founding member of the internationally operating art collective "Nieuw Brabants Front" and works as an artist duo under the name "Common Sense" with South African performance artist Leila Anderson. Many of his works are collected and exhibited by Belgium collector Geert Verbeke.

4, 3, 2, 1 ... lees € 19,95
4, 3, 2, 1 ... lees

4, 3, 2, 1 ... lees! is een bijzondere verzameling van verhalen vol spanning, dromen, vluchten, avontuur, romantiek, prikkelende fantasie, vreemde werelden, toveren, sprookjes. Soms alleen, soms met een vriend os in een jeugdbende. Naiviteit tegenover eigentijdse realiteit, voor kinderen en volwassenen vanaf 10 jaar. De bonte bundeling korte verhalen met hun inspirerende illustraties is samengesteld uit 43 ideeën van kinderen en bewerkt door 43 schrijvers en 43 illustratoren. Het stimuleert het lezen en kijken. Het is heerlijk om te verdwalen in deze verhalen.

Carlos Sagrera € 17,50
Carlos Sagrera

Carlos Sagrera (1987, Madrid) toont in zijn schilderijen interieurs, ateliers of ruimtes waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. De ruimtes roepen meteen associaties op uit het verleden, als kijker vraag je je af of het bestaande interieurs zijn of dat ze zijn bedacht door de kunstenaar. Je wordt nieuwsgierig naar het achterliggende verhaal en associeert wat je ziet met je eigen verleden of met foto's van vervlogen tijden. De afgebeelde meubels en voorwerpen herkennen we als die uit de jaren '50 en '60. Dit was de tijd waarin de grootouders van Carlos hun huis inrichten in de heersende mode. Dit was tevens het huis waar Carlos als kind woonde. Het zijn picturale representaties van ruimten waar hij heeft gewoond, vanaf zijn jeugd tot op heden. Sagrera werkt met een foto archief van de plekken uit zijn verleden die hij vergelijkt met het heden. Zo verbind hij niet alleen verleden en heden maar ook zijn eigen ervaringen en herinneringen van deze plaatsen spelen een belangrijke rol in het werk. Sagrera is een groot bewonderaar van de Nederlandse 17e-eeuwse schilders en weet deze periode uit de kunstgeschiedenis die hem zo inspireert op een heel eigentijdse manier te interpreteren. Hij wisselt zijn zeer verfijnde realistische stijl af met abstracte elementen. Zijn werk beweegt zich dus tussen figuratief en abstract. Het verstrijken van de tijd, de huiselijke verwering, het collectieve en eigen geheugen, de kunstgeschiedenis en het mysterieuze van het leven van alledag zijn typerende thema's in zijn werk. Hij ontving na het voltooien van zijn academie in Spanje een stipendium om te werken in de befaamde Spinnerei in Leipzig. Sagrera voelt zich verwant aan de schilders van de Leipziger Schule en weet een eigen interpretatie te geven van de werkelijkheid in zijn collageachtige werk waar de vervreemdende ruimtes deels verbluffend realistisch zijn weergegeven en andere delen een grote mate van abstractie tonen.

Realisme 2015/16 € 19,50
Realisme 2015/16

In de tweede editie van Hedendaags Realisme 2015/16 vindt u een verzameling van hedendaagse kunstenaars die fijnschilderen en beeldhouwen in realistische stijl. Dat lijkt een goed afgebakende specialisatie, maar bij het doorbladeren van deze uitgave zal al snel blijken dat dit niet zo is. Waar begint en eindigt realistisch werk? En dan hebben we het nog niet eens over de technieken en materialen waarmee het werk gemaakt kan zijn: tweedimensionaal werk, waaronder tekeningen en schilderijen en driedimensionaal werk, gemaakt van onder andere keramiek en brons. Als u denkt dat de in dit boek getoonde werken dan wel een allegaartje zullen zijn, komt u onherroepelijk tot de conclusie dat dit niet zo is. Alle werken in dit boek zijn van kunstenaars die werk van hoog niveau maken. De kunstenaars zijn ook allemaal geselecteerd voor een presentatie van hun werk op de website www.hedendaags-realisme nl. En die selectie is streng en zorgvuldig.